Kurskollektivet ble etablert av Linda Fredrikke Martinussen i 2012. Vi har vært godkjent som privat tilbyder av norskopplæring siden oppstarten, og hittil har over 800 voksne innvandrere deltatt på våre norskkurs i klasserom og på nett. I 2022 ble menyen vår utvidet med kurs i engelsk og italiensk, og etter tretten år vet vi en god del om hva som fungerer når man skal lære seg et nytt språk, og hvilke utfordringer som kan dukke opp på veien. Våre tjenester leveres av profesjonelle fagfolk med solid erfaring innen sine felt.
En erfaren språklærer gjennomfører individuelle kartleggingssamtaler med alle nye deltakere før de begynner på kurs hos oss, og vi lager en språkmappe som følger deltakeren gjennom hele kurset. Kurskollektivets språkmappe bygger på Det felles europeiske rammeverket for språk (CEFR) og er en viktig del av vår metodikk.
Alle deltakerne lager sin egen språklæringsplan som de prøver ut, tilpasser og diskuterer med læreren og de andre i arbeidsgruppen sin. De lærer også å bruke egenvurderingsskjemaet som ligger i CEFR og skriver språklæringslogger. Det betyr at alle som har gått på språkkurs hos oss får med seg verktøy de kan bruke uavhengig av læreren eller kurset, og vi jobber systematisk for å bidra til at deltakerne utvikler gode læringsstrategier og bevissthet omkring egen læring. De får også konkrete forslag til hva de kan jobbe videre med etter hvert kurs.
Alt læringsmateriellet som brukes i kursene er differensiert og tilpasses til hver enkelt deltaker. Vi låser oss ikke til bestemte lærebøker, men jobber med lesing, lytting og skriving i alle sjangre med utgangspunkt i ulike språkfunksjoner. Vi tror på å tilpasse undervisningen til deltakeren - ikke omvendt!
Det hele startet med en ide om å skape et sted hvor det er rom for å prøve ut ulike undervisningsmetoder, skreddersy læringsmateriell og se på språklæring som en helhetlig prosess. Det finnes ikke en løsning som fungerer for alle, dermed skal vi hele tiden lære av egen praksis sammen med kursdeltakere og samarbeidspartnere. Vi har en visjon om å utfordre både undervisere og deltakere - vi lærer sammen!

Linda er en engasjert norsklektor med norsk som andrespråksdidaktikk som spesialområde og mer enn tjue års undervisningserfaring fra grunnskole, videregående skole, universitet og voksenopplæring. Hun har et hjerte for digital didaktikk, fleksible arbeidsformer, differensiering og tilpasset opplæring. Hun trives både i klasserommet, i auditoriet og på digitale plattformer, og har utviklet Kurskollektivets eget undervisningsmateriell.
I tillegg har hun bred erfaring med prosjektstyring og integreringsarbeid, både gjennom egne prosjekter og i samarbeid med ulike bedrifter og organisasjoner, som for eksempel Nordlandssykehuset og Nord universitet.
I 2021-22 jobbet hun som universitetslektor på Nord universitet, hvor hun var med på å utvikle og undervise på et videreutdanningstilbud for lærere i voksenopplæringen, og hun holder fagforedrag og workshops for lærere på forespørsel.

Ilaria er tospråklig språklærer, med både italiensk og engelsk som førstespråk. Hun er CELTA - sertifisert og har jobbet med undervisning både i klasserom og på nett i mer enn ni år. Hun har omfattende erfaring med å hjelpe innlærere i alle aldre til å nå sine læringsmål på engelsk og italiensk, både knyttet til reising, forretningsvirksomhet og studier. Hun tilbyr eksamensforberedende kurs på engelsk for de som skal ta eksamener som Cambridge A1-C2, IELTS eller TOEFL.
Hun har veiledet mange studenter og arbeidssøkere i hvordan de på best mulig måte kan presentere seg og sin kompetanse på et intervju, og hun tilbyr også profesjonelle språktjenester som oversettelse, korrektur, språkvask og hjelp til akademisk skriving på engelsk.
Etter å ha lært seg norsk på egen hånd, leverte hun en masteroppgave i flerspråklighet ved Universitetet i Oslo, hvor hun undersøkte fordelene ved å bruke transspråking og inkludere førstespråket i andrespråksundervisningen i nettbaserte klasserom. Ilaria bruker norsk, engelsk og italiensk daglig i undervisningen, og brenner for forskningsbaserte undervisningsmetoder samt å bruke nye digitale verktøy i språkopplæringen.